Tiedätkö, ketkä ovat nykyään maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä? Nobel-palkitut henkilöt? Bisnesimperiumien omistajat? Suurvaltojen presidentit? Eivät, vaan mallit.
Otetaan esimerkkinä muutama uutinen viimeisen vuoden ajalta. Donald Trumpin viestintäsihteeri erosi. Muistettiin etenkin korostaa sitä, että kyseessä oli entinen malli (1) (2).
Snapchatissa tehtiin jokin muutos, mikä raivostutti käyttäjiä. Otettiin esille etenkin mielipiteet, joita joku malli oli sanonut (3).
Islannin jalkapallomaajoukkue pelasi MM-kisoissa. Etenkin piti huomioida se, kun yksi pelaaja pääsi vaihdosta kentälle pelaamaan. Ei siksi että kyseessä olisi tähtipelaaja, vaan siksi, että kyseessä oli malli (4).
Mallihypetys on lähtenyt lapasesta. Nykyään median kautta saa kuvan, että mallit ovat superihmisiä. Mallit ovat kauniita. Mallit ovat suosittuja. Mallien elämä on pelkkää sateenkaarta ja yksisarvisia. Mallit pääsevät kuviin, otsikoihin, hyviin töihin ja kaikkiin VIP-tiloihin. Ei ole parempaa tavoitetta elämässä, kuin päästä malliksi. Onko tosiaan näin?
Ensinnäkin, harvempi malli laittautuu itsekseen. Heillä on apunaan meikkaajat, kampaajat ja muut osaajat. Mallista tehdään tuote, joka näyttää täydelliseltä. Sitten tuote viedään kuvauksiin, joissa katsotaan ammattilaisten toimesta sopiva paikka, valaistus ja kuvakulmat. Mallin asentoa ja ilmeitä ohjataan ja avustajat käyvät asettelemassa hiuksia ja korjaamassa pikkuasioita mallin luona. Sitten kun kuvat ovat otettu, niitä vielä käsitellään tietokoneella. Aika usein kuviin tehdään edes pientä hienosäätöä koneellisesti, vaikka säätöä ei olisikaan paljon. Valoa ja pieniä virheitä korjaillaan. Lisäksi saatetaan jopa muokata mallin vartaloa, kasvoja ja kuvaustaustaa. Tadaa, maailman upein ihminen on valmiina esiteltäväksi!
Ennen mallin työ perustui siihen, että hän esitteli jotain myytävää tuotetta. Nyt huomio on siirtynyt siihen, että myytävä tuote ei ole päällimmäinen asia, vaan malli itse. Mallin tulee olla niin tyrkky, että hän varmasti kiinnittää kaikkien huomion. Kunhan mallia kuolataan, niin saadaan siinä sivussa esiintyvä tuotekin myymään. Jos malli saa vielä erityistä kohtelua tai huomiota, niin hän myy vielä enemmän. Pääsisikö kuka tahansa kommentoimaan politiikkaa ja juhlimaan jetset-palstoille, jos käyttää samoja tuotteita ja palveluja, kuin malli? Ei pääse. Koska sinä et ole tuo tehty tuote. Olet tavis.
Sivuilmiönä mallien palvonnassa on se, että valtaosa ihmisistä, etenkin nuorista, haluaa olla malli. Jotkut bongataan jo erittäin nuorina netistä tai kaduilta mallibisnekseen (5). Tämä lisää niiden nuorten halua ja painetta päästä malliksi, joilla siihen ei tule mahdollisuutta. Moni haluaa olla yhtä ihana, kaunis, suosittu ja yksisarvinen, kuin supermalli. Saahan moinen ihminen suosiota Instagramissa ja ”loistavia työpaikkoja”. Taviksen elämä ei enää kelpaa useimmille, vaikka totuus on, että useimpien siihen pitää ”tyytyä”. Ja tämän saavat aikaan kaupallinen puoli sekä media, jotka nostavat jatkuvasti mallit muiden yläpuolelle. Sillä ei ole väliä, ahdistuuko joku moisista ihanteista. Bisnes ja klikkiotsikot ovat tärkeintä.
Juuri etiikkaa ja empatiaa mallibisnes alkaa kaivata tänä päivänä. Jotkut voivat hurahtaa mallien ihailuun ja kokea mallit kivoina seurattavina kohteina. Mutta joillekin ulkonäön, rikkauksien ja statuksien palvonta voi olla vastenmielistä. Joskus edellä mainitut asiat ovat perinnöllä saatavia, joskus onnella. Joskus niihin voi toki päästä kovalla työlläkin. Mutta kaikkia se ei lohduta, jos mahdollisuuksia moisiin ei ole. Yliluonnollisen kaunis malli, jolle annetaan ilmaiseksi luksustuotteita ja sananvaltaa, ei motivoi tavallista pulliaista, joka ei ole huippukaunis, jolla ei ole rahaa luksukseen tai joka ei saa sanojaan kuuluviin. Mallin tulisi palata malliksi, ilman yli-ihmisen statusta. Koska hän on vain malli.
L'Oréal Paris jäi aikanaan mieleeni erityisesti mainoslauseestaan. Mainoksessa huippumalli sanoi tuotetta mainostaessaan "Because I'm Worth It". Mainoksesta tuli ylimielinen kuva, että vain huippumalli on tuotteen arvoinen. Joku muukin lienee ajatellut asiaa aikanaan, kun lause muotoutui myöhemmin muotoon "Because You're Worth It". Ohhoh. Tuote, jota saisi käyttää myös tavis. Hienoa.
Päätin jo aikaa sitten, että mitä enemmän joku tuote nostetaan pinnalle jonkun luonnottoman yli-ihmisen kuvalla, sitä vähemmän kyseinen tuote kiinnostaa minua ja boikotoin sitä. Supermalli (oikeasti mainostava firma) pitäköön tiukan paitansa ja kalliin kellonsa. Minua ei myöskään kiinnosta, onko joku malli. Minua kiinnostaa, millainen ihminen joku on. Onko hän pätevä siinä, mitä tekee. Onko hän mukava tyyppi. Onko hän aito ihminen.
On ilahduttavaa nähdä välillä poikkeuksia luonnottoman mallihypetyksen seassa. Jotkut tahot ovat kampanjoineet niin, että malleina onkin ollut taviksia - tavallisia ihmisiä tavallisine olemuksineen. Ja mikä tärkeintä, mallit ovat olleet "vain" malleja. He ovat esitelleet vaatteet ja tuotteet ilman turhia herutuksia tai huulten pullisteluja. Jää olo, että sen jälkeen he ovat todennäköisesti menneet kotiin, laittaneet verkkarit jalkaansa ja mikrottaneet maksalaatikkoa. Jää olo, että taviksena oleminen on jees.
Nostan hattua taviksille.
– – – – – – – – – –
Viitteet:
(1) Valkoisen talon viestintäpäällikkö eroaa – Trump: "Tulen ikävöimään häntä"
https://yle.fi/uutiset/3-10096526
Otetaan esimerkkinä muutama uutinen viimeisen vuoden ajalta. Donald Trumpin viestintäsihteeri erosi. Muistettiin etenkin korostaa sitä, että kyseessä oli entinen malli (1) (2).
Snapchatissa tehtiin jokin muutos, mikä raivostutti käyttäjiä. Otettiin esille etenkin mielipiteet, joita joku malli oli sanonut (3).
Islannin jalkapallomaajoukkue pelasi MM-kisoissa. Etenkin piti huomioida se, kun yksi pelaaja pääsi vaihdosta kentälle pelaamaan. Ei siksi että kyseessä olisi tähtipelaaja, vaan siksi, että kyseessä oli malli (4).
Mallihypetys on lähtenyt lapasesta. Nykyään median kautta saa kuvan, että mallit ovat superihmisiä. Mallit ovat kauniita. Mallit ovat suosittuja. Mallien elämä on pelkkää sateenkaarta ja yksisarvisia. Mallit pääsevät kuviin, otsikoihin, hyviin töihin ja kaikkiin VIP-tiloihin. Ei ole parempaa tavoitetta elämässä, kuin päästä malliksi. Onko tosiaan näin?
Ensinnäkin, harvempi malli laittautuu itsekseen. Heillä on apunaan meikkaajat, kampaajat ja muut osaajat. Mallista tehdään tuote, joka näyttää täydelliseltä. Sitten tuote viedään kuvauksiin, joissa katsotaan ammattilaisten toimesta sopiva paikka, valaistus ja kuvakulmat. Mallin asentoa ja ilmeitä ohjataan ja avustajat käyvät asettelemassa hiuksia ja korjaamassa pikkuasioita mallin luona. Sitten kun kuvat ovat otettu, niitä vielä käsitellään tietokoneella. Aika usein kuviin tehdään edes pientä hienosäätöä koneellisesti, vaikka säätöä ei olisikaan paljon. Valoa ja pieniä virheitä korjaillaan. Lisäksi saatetaan jopa muokata mallin vartaloa, kasvoja ja kuvaustaustaa. Tadaa, maailman upein ihminen on valmiina esiteltäväksi!
Ennen mallin työ perustui siihen, että hän esitteli jotain myytävää tuotetta. Nyt huomio on siirtynyt siihen, että myytävä tuote ei ole päällimmäinen asia, vaan malli itse. Mallin tulee olla niin tyrkky, että hän varmasti kiinnittää kaikkien huomion. Kunhan mallia kuolataan, niin saadaan siinä sivussa esiintyvä tuotekin myymään. Jos malli saa vielä erityistä kohtelua tai huomiota, niin hän myy vielä enemmän. Pääsisikö kuka tahansa kommentoimaan politiikkaa ja juhlimaan jetset-palstoille, jos käyttää samoja tuotteita ja palveluja, kuin malli? Ei pääse. Koska sinä et ole tuo tehty tuote. Olet tavis.
Sivuilmiönä mallien palvonnassa on se, että valtaosa ihmisistä, etenkin nuorista, haluaa olla malli. Jotkut bongataan jo erittäin nuorina netistä tai kaduilta mallibisnekseen (5). Tämä lisää niiden nuorten halua ja painetta päästä malliksi, joilla siihen ei tule mahdollisuutta. Moni haluaa olla yhtä ihana, kaunis, suosittu ja yksisarvinen, kuin supermalli. Saahan moinen ihminen suosiota Instagramissa ja ”loistavia työpaikkoja”. Taviksen elämä ei enää kelpaa useimmille, vaikka totuus on, että useimpien siihen pitää ”tyytyä”. Ja tämän saavat aikaan kaupallinen puoli sekä media, jotka nostavat jatkuvasti mallit muiden yläpuolelle. Sillä ei ole väliä, ahdistuuko joku moisista ihanteista. Bisnes ja klikkiotsikot ovat tärkeintä.
Juuri etiikkaa ja empatiaa mallibisnes alkaa kaivata tänä päivänä. Jotkut voivat hurahtaa mallien ihailuun ja kokea mallit kivoina seurattavina kohteina. Mutta joillekin ulkonäön, rikkauksien ja statuksien palvonta voi olla vastenmielistä. Joskus edellä mainitut asiat ovat perinnöllä saatavia, joskus onnella. Joskus niihin voi toki päästä kovalla työlläkin. Mutta kaikkia se ei lohduta, jos mahdollisuuksia moisiin ei ole. Yliluonnollisen kaunis malli, jolle annetaan ilmaiseksi luksustuotteita ja sananvaltaa, ei motivoi tavallista pulliaista, joka ei ole huippukaunis, jolla ei ole rahaa luksukseen tai joka ei saa sanojaan kuuluviin. Mallin tulisi palata malliksi, ilman yli-ihmisen statusta. Koska hän on vain malli.
L'Oréal Paris jäi aikanaan mieleeni erityisesti mainoslauseestaan. Mainoksessa huippumalli sanoi tuotetta mainostaessaan "Because I'm Worth It". Mainoksesta tuli ylimielinen kuva, että vain huippumalli on tuotteen arvoinen. Joku muukin lienee ajatellut asiaa aikanaan, kun lause muotoutui myöhemmin muotoon "Because You're Worth It". Ohhoh. Tuote, jota saisi käyttää myös tavis. Hienoa.
Päätin jo aikaa sitten, että mitä enemmän joku tuote nostetaan pinnalle jonkun luonnottoman yli-ihmisen kuvalla, sitä vähemmän kyseinen tuote kiinnostaa minua ja boikotoin sitä. Supermalli (oikeasti mainostava firma) pitäköön tiukan paitansa ja kalliin kellonsa. Minua ei myöskään kiinnosta, onko joku malli. Minua kiinnostaa, millainen ihminen joku on. Onko hän pätevä siinä, mitä tekee. Onko hän mukava tyyppi. Onko hän aito ihminen.
On ilahduttavaa nähdä välillä poikkeuksia luonnottoman mallihypetyksen seassa. Jotkut tahot ovat kampanjoineet niin, että malleina onkin ollut taviksia - tavallisia ihmisiä tavallisine olemuksineen. Ja mikä tärkeintä, mallit ovat olleet "vain" malleja. He ovat esitelleet vaatteet ja tuotteet ilman turhia herutuksia tai huulten pullisteluja. Jää olo, että sen jälkeen he ovat todennäköisesti menneet kotiin, laittaneet verkkarit jalkaansa ja mikrottaneet maksalaatikkoa. Jää olo, että taviksena oleminen on jees.
Nostan hattua taviksille.
Kuvien palvonnasta huolimatta kukaan ei ole ulkonäkönsä ansiosta sen parempi ihminen, kuin joku toinen. |
– – – – – – – – – –
Viitteet:
(1) Valkoisen talon viestintäpäällikkö eroaa – Trump: "Tulen ikävöimään häntä"
https://yle.fi/uutiset/3-10096526
(2) Julkisuutta välttelevä, Trumpin luotettu ja entinen malli – tällainen on Valkoisesta talosta eroava 29-vuotias viestintäpäällikkö Hope Hicks
(3) Ampuiko Snapchat itseään jalkaan karmealla tavalla?
(4) Mallina työskentelevä Islannin pelaaja pyörähti kentällä puoli tuntia - kerännyt hetkessä hurjan määrän seuraajia
(5) Mallikoulu näki 14-vuotiaan Tytti Hakomäen kuvat – halusi lähettää hänet heti mallikisoihin Yhdysvaltoihin
Kommentit
Lähetä kommentti